Onderwijs
Wat gaan we daarvoor doen?
Waar we voor gaan | Activiteit(en) |
---|---|
70% van de jongeren uit praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs heeft na uitstroom een arbeidsmatige plek in de samenleving. Dit kan arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met eventuele ondersteuning (loonkostensubsidie) zijn. | We nemen deel aan de Human Capital Agenda om aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. Hiermee kunnen wij onze jongeren snel en actief doorgeleiden naar werk of dagbesteding |
Voor de kwetsbare jongeren tussen de 16 en 27 jaar wordt een perspectiefplan opgesteld met de jongere zelf. Dit plan vormt het uitgangspunt bij de ondersteuning en de begeleiding | |
Het aantal voortijdig schoolverlaters blijft onder de 1,5%. | Wij voeren het regionaal vastgestelde meerjarenbeleidsplan VSV uit. Hiermee stimuleren we dat voortijdig schoolverlaters terugkeren naar school of werken. |
Het aantal wettelijke meldingen signaal verzuim blijft onder de vijftig meldingen per schooljaar. | Voor 2022 hebben wij bijzondere aandacht voor mogelijke gevolgen van Corona op verzuim. |
Er zijn geen thuiszitters. | Vanuit het onderwijskansenbeleid wordt de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs versterkt. Wij voeren de werkwijze verbreding zorgteams, om problematiek in beeld te hebben en integraal aan te kunnen pakken, uit binnen het primair onderwijs |
We ondersteunen initiatieven van jongeren en jeugd. | Wij leveren op verzoek een bijdrage op de scholen. We sluiten hierbij aan bij de Landelijke themaweken, denk bijvoorbeeld aan de 'week van het geld', duurzaamheid, verkeersveiligheid e.d. |
Voor goede, gezonde en duurzame onderwijshuisvesting nemen wij onze verantwoordelijkheid. | De doelstellingen op het gebied van onderwijshuisvesting basisonderwijs wordt in het nieuwe Integraal Huisvestingsplan 2020-2040 vastgesteld. In 2022 is de renovatie van de Aremberg en de upgrade van de Prins Willem Alexanderschool afgerond. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Eenheid | Jaar | Indicator | Verplicht |
---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2019 | 1,9 | Ja |
Relatief verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2019 | 12 | Ja |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2019 | 1,4 | Ja |
Deelnemers leerlingenvervoer | aantal | 2022 | 150 | Nee |
Startkwalificaties | % van de kinderen | 2022 | 1,4 | Ja |
Wat mag het kosten
Thema's (€ x 1.000) | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.997 | 3.002 | 3.198 | 2.823 | 2.896 | 2.928 | 2.949 | |
Onderwijs | 2.997 | 3.002 | 3.198 | 2.823 | 2.896 | 2.928 | 2.949 | |
Baten | -576 | -573 | -604 | -220 | -220 | -220 | -220 | |
Onderwijs | -576 | -573 | -604 | -220 | -220 | -220 | -220 | |
Resultaat voor bestemming | 2.421 | 2.429 | 2.594 | 2.603 | 2.676 | 2.708 | 2.729 | |
Toevoegingen | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Onttrekkingen | -6 | 0 | -6 | -6 | -6 | -6 | -6 | |
Resultaat na bestemming | 2.421 | 2.435 | 2.594 | 2.603 | 2.676 | 2.708 | 2.729 |