Verkeersveiligheid
Wat gaan we daarvoor doen?
Waar we voor gaan | Activiteit(en) |
---|---|
In 2022 zijn alle schoolomgevingen verkeersveilig. | Ook in 2022 gaan we verder met het verkeersveiliger maken van de schoolomgevingen in samenspraak met de school en de omgeving. |
We stellen ook in 2022 een activiteitenplan Verkeersveiligheid op, gericht op verkeersgedrag en educatie. | |
We investeren in vermindering van het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties. | Wij reageren adequaat op meldingen en klachten en lossen deze waar mogelijk op. |
Het terug dringen van het aantal klachten richt zich op twee pijlers: 1) Strategisch plan Verkeersveiligheid. 2) In 2022 passen we een aantal verkeersknelpunten aan, o.a. Zwolsesteeg en Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP). | |
In 2025 zijn er tenminste 50% minder verkeersslachtoffers dan in 2018. Hierbij sluiten wij aan bij de landelijke doelstelling uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030). | We stellen een risico gestuurde aanpak op met een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen. In 2022 actualiseren wij het GVVP. |
Wij richten ons vooral op de onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers. | |
We rapporteren jaarlijks de ontwikkeling omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een werkende set SPI's (Safety Performance Index). Deze SPI's zijn gebaseerd op de resultaten van de risico-inventarisatie. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Eenheid | Jaar | Indicator | Verplicht |
---|---|---|---|---|
Verkeersincidenten | aantal (per 1.000 inwoners) | 2022 | 3,0 | Nee |
Wat mag het kosten
Thema's (€ x 1.000) | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 87 | 90 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | |
Verkeersveiligheid | 87 | 90 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | |
Baten | -30 | -28 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Verkeersveiligheid | -30 | -28 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Resultaat voor bestemming | 57 | 63 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | -100 | -100 | -100 | |
Resultaat na bestemming | 57 | 63 | 57 | 57 | -43 | -43 | -43 |