Paragrafen

Paragraaf Verbonden Partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

2. GGD IJsselland

3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek

6. Stichting administratiekantoor DataLand

7. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS

  Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Resultaat

€ 1.864

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 4.617

€ 5.217

€ 5.090

Vreemd Vermogen

€ 32.545

€ 36.138

€ 32.623

Gemeentelijke bijdrage

 € 1.600

€ 1.704

€ 1.731

Percentage v/h totaal

4,67%

4,67%

4,67%

Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ

Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2020 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.
Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.
De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.
De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds.

Ontwikkelingen

Financieel meerjarenperspectief
Het algemeen bestuur heeft ons de opdracht gegeven om het financiële meerjarenperspectief concreet uit te werken langs vier lijnen:
-   lijn 1:in het algemeen: de autonome financiële ontwikkelingen.
-   lijn 2:in het bijzonder de financiële effecten van de nieuwe meldkamerorganisatie en de taakdifferentiatie bij de brandweer (om zodoende te blijven werken met brandweervrijwilligers).
-   lijn 3:onderzoek structurele besparingsmogelijkheden, in het verlengde van het hierboven beschreven verzoek om een bijdrage te leveren aan de financiële opgaven van gemeenten.
-   lijn 4: uitwerking van de effecten van een mogelijke vervolgstap in de verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdrage.

Deze vier lijnen worden integraal uitgewerkt in financiële scenario’s voor het bestuur als basis voor te maken beleidskeuzes.
 

GGD IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. De GGD maakt het mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. De GGD werkt aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doet de GGD door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. De GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiest daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. De GGD werkt voor én met  de elf gemeenten in IJsselland en  samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor  ruim 520 duizend inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Resultaat

€ 293

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 2.916

€ 1.418

€ 1.500

Vreemd Vermogen

€ 8.943

€ 8.038

€ 7.669

Dienstverleningsovereenkomst

€ 12

€ 33

Totale bijdrage

€ 980

€ 962

€ 975

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende diensten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten  – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.
Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Zwartewaterland klein.

Ontwikkelingen

Uitvoering te geven aan de agenda Publieke gezondheid langs vijf programmalijnen.
1. Het versterken van de publieke gezondheidszorg in Ijsselland.
2. Jeugd en kansrijke start.
3. Psychische gezondheid.
4. Gezonde leefomgeving.
5. Gezond ouder worden.

Regionaal Serviceteam  Jeugd IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe,  Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Sinds 1 januari 2018 bestaat, als opvolger van de BVO Jeugdzorg IJsselland het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken rondom inkoop, (financiële) administratie, monitoring, contractmanagement en de regionaal inhoudelijke thema’s zoals belegd in de regionaal geformuleerde visie, GR en de regioagenda.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Resultaat

€ 0

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 0

€ 0

€ 0

Vreemd Vermogen

€ 2.713

€ 0

€ 0

Gemeentelijke bijdrage

€ 70

€ 70

€ 63,4

Risico’s

Als gemeente Zwartewaterland zijn wij voor 3,64% verantwoordelijk voor het resterende financiële risico, dit is vrij beperkt.

Ontwikkelingen

In 2021 wil het RSJ IJsselland zich verder ontwikkelen naar een toekomstbestendige, duurzame en stabiele organisatie die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, met een bestuur dat zich betrokken en uitgerust voelt om gezamenlijk sturing te geven.

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vat de OD samen in onze missie:

Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De OD vormt een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Resultaat

€ 313

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 327

€ 316

€ 316

Vreemd Vermogen

€ 1.409

€ 1.860

€ 1.751

Gemeente bijdrage

€ 605

€ 610

€ 619

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

De Omgevingsdienst heeft op dit moment nog geen duidelijke analyse gemaakt van mogelijke organisatierisico’s. De betaling door de deelnemende gemeenten is vooralsnog gekoppeld aan de ingebrachte taken en medewerkers; inputfinanciering. Vanaf het begrotingsjaar 2020 wordt gefaseerd overgegaan op outputfinanciering.
De Omgevingsdienst schat op dit moment de hoogte van de geïnventariseerde risico's in op € 311.000. Uitgaande van het aandeel van onze gemeente in deze organisatie van 6% betekent dit voor gemeente Zwartewaterland een risico van € 19.000. Wij schatten dit risico hoog in (50%) mede omdat het een nieuwe organisatie is.

Ontwikkelingen

Het toewerken naar en duurzame landbouw (kringlooplandbouw) is een speerpunt van de lokale, provinciale en Rijksoverheid. Volksgezondheid, natuurbehoud en versterking (zoals stikstofbeleid zijn steeds belangrijkere onderwerpen bij een voorgenomen ontwikkeling van een agrarisch bedrijf.

Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling

Het doel is het inrichten van een samenwerkingsverband gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. De gemeente draagt hiertoe de bevoegdheid over aan de gemeente Zwolle.

Betrokkenen

Gemeenten Dronten, Ommen-Hardenberg, Hattem, Kampen, Zwartewaterland, Zwolle, Dalfsen en Westerveld.

Bestuurlijk belang

De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland  heeft één van de vijftien stemmen.

Financieel belang

De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Financiële ratio's

Bedragen

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Gemeentelijke bijdrage

€ 24.343

€ 30.000

€ 30.000

Risico's

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Beleidsvoornemens

Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Nadruk lag en ligt nog steeds op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting  regiogemeenten, hetgeen tot nu toe geslaagd is. Prioriteit ligt bij de meest schade veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert (samenlevingsfraude levert het meest op voor de gemeenten). De decentralisatie van de zorg heeft ertoe geleid dat de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden omtrent de zorg hebben gekregen. Voor een aantal gemeenten gaan wij deze taak uitvoeren. Ook in 2022 wordt de regionale samenwerking voortgezet.

Stichting administratiekantoor DataLand te Gouda

Doelstelling

DataLand is in 2001 opgericht met als doel het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breder toegankelijk maken van gebouwengegevens uit het gemeentelijke informatiedomein voor de publieke en private markt.

Bestuurlijk belang/participatie

Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten.

Financieel belang

Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.  

Financieel risico

Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het vreemd vermogen (lening bij de BNG) van de verbonden partij neemt af en zal binnen één à twee jaar volledig zijn afgelost. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.

Beleidsvoornemens

DataLand ondersteunt de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door:

  • actieve kwaliteitsbewaking
  • vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang
  • organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG)
  • een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie

Ontwikkelingen

Door het kabinet is een digi-commissaris aangesteld om als overheidsbrede regisseur een programma nationaal digitale overheid op te stellen. Het programma wordt uitgevoerd door alle overheden gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. Vanuit Dataland is aan de digi-commissaris ook input overhandigd.

Shared Servive Centrum Bedrijfsvoering ONS te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel

Openbaar Belang

Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het Shared Service Centrum (SSC) ONS levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het Shared Service Centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC ONS. Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden als partner in SSC ONS. De jaarrekeninggegevens over 2020 hebben dan ook geen financiële gevolgen voor onze gemeente en worden hier alleen ter informatie vertrekt.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Resultaat

- € 100

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

- € 37

€ 223

€ 223

Vreemd Vermogen

€ 10.759

€ 8.906

€ 11.200

Gemeentelijke bijdrage

€ 1.305

€ 1.405

Risico’s

Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of in 2022 nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 12:50:39 met de export van 10/12/2021 12:41:24