Verkeersveiligheid
Wat gaan we daarvoor doen?
Waar we voor gaan | Activiteit(en) |
---|---|
In 2022 zijn alle schoolomgevingen verkeersveilig. | Ook in 2022 gaan we verder met het verkeersveiliger maken van de schoolomgevingen in samenspraak met de school en de omgeving. |
We stellen ook in 2022 een activiteitenplan Verkeersveiligheid op, gericht op verkeersgedrag en educatie.
We investeren in vermindering van het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties. | Wij reageren adequaat op meldingen en klachten en lossen deze waar mogelijk op. |
---|
Het terug dringen van het aantal klachten richt zich op twee pijlers: 1) Strategisch plan Verkeersveiligheid. 2) In 2022 passen we een aantal verkeersknelpunten aan, o.a. Zwolsesteeg en Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP).
In 2025 zijn er tenminste 50% minder verkeersslachtoffers dan in 2018. Hierbij sluiten wij aan bij de landelijke doelstelling uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030). | We stellen een risico gestuurde aanpak op met een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen. In 2022 actualiseren wij het GVVP. |
---|
Wij richten ons vooral op de onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers.
We rapporteren jaarlijks de ontwikkeling omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een werkende set SPI's (Safety Performance Index). Deze SPI's zijn gebaseerd op de resultaten van de risico-inventarisatie.
Indicatoren
Omschrijving indicator | Eenheid | Jaar | Indicator | Verplicht |
---|---|---|---|---|
Verkeersincidenten | aantal (per 1.000 inwoners) | 2022 | 3,0 | Nee |
Wat mag het kosten
Thema's (€ x 1.000) | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 87 | 90 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | |
Verkeersveiligheid | 87 | 90 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | |
Baten | -30 | -28 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Verkeersveiligheid | -30 | -28 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Resultaat voor bestemming | 57 | 63 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | -100 | -100 | -100 | |
Resultaat na bestemming | 57 | 63 | 57 | 57 | -43 | -43 | -43 |