Onroerende zaakbelasting (OZB)
De WOZ-waarden dienen als grondslag voor de onroerende zaakbelasting(en). De WOZ-waarden voor 2022 bepalen we naar waardepeildatum 1 januari 2021. In de berekening voor de tarieven is (nog) geen rekening gehouden met een waardestijging/waardedaling. De definitieve (of voorlopige) waardeontwikkeling tussen waardepeildatum 1 januari 2020 en 1 januari 2021 is nog niet bekend.
Bij de berekening van de voorlopige tarieven is rekening gehouden met een indexering van 1,3%.
Dit resulteert (voorlopig) in de volgende OZB-tarieven 2022:
- OZB eigenaren voor woningen: 0,1095%
- OZB eigenaren voor niet-woningen: 0,2453%
- OZB gebruikers voor niet-woningen: 0,1827%
Afvalstoffenheffing
We maken gebruik van omgekeerd inzamelen met Diftar waarbij de afvalstoffenheffing uit een vast en een variabel tarief bestaat. Het vaste tarief is voor ‘alle’ huishoudens gelijk en wordt gevormd door de kosten van gezamenlijke voorzieningen en de inzet en beheer daarvan. De hoogte van het variabele tarief wordt gevormd door het aantal keren dat restafval wordt aangeboden. Inwoners kunnen hiermee zelf invloed uitoefenen op de hoogte van hun afvalstoffenheffing.
Onze inwoners hebben de afgelopen jaren heel goede resultaten behaald met deze inzamelsystematiek. Het afval scheidingspercentage is van 51% in 2012 naar 85% in 2020 gestegen. De hoeveelheid fijn restafval is in deze periode van 149 kilo naar 47 kilo per inwoner gedaald. Door deze goede resultaten heeft de afvalstoffenheffing flink kunnen dalen. Wel zien we nu het percentage verontreiniging in de verschillende afvalfracties toenemen.
Toch zien we voor 2022 een verhoging van het tarief voor vastrecht afvalstoffenheffing van € 11,00 van € 171,00 naar € 182,00 per huishouden:
Opbouw kosten afvalstoffenheffing (per huishouden) | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Kosten afvalinzameling door ROVA | € 177 | € 159 | € 166 |
Kosten gemeente | € 32 | € 37 | € 38 |
BTW | € 34 | € 34 | € 36 |
Inzet reserve afvalinzameling | -€ 29 | -€ 2 | -€ 7 |
Deel ontvangen vergoeding Nedvang | -€ 47 | -€ 25 | -€ 19 |
Inzet (extra) dividend ROVA | € 0 | -€ 4 | -€ 4 |
Totale kosten per huishouden | € 167 | € 199 | € 210 |
Af: gemiddelde variabele kosten voor aantal ledigingen per huishouden (diftar) | € 24 | € 28 | € 28 |
Tarief vastrecht (totale kosten -/- variabele kosten | € 142 | € 171 | € 182 |
De kosten voor het sorteren en vermarkten van PMD vervallen bij ROVA. Alleen het inzamelen van PMD valt nog onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daar staat echter tegenover we hiervoor ook geen vergoeding meer van Nedvang ontvangen.
Echter de kosten voor het inzamelen van het GFT stijgen vanaf 2022.
De variabele tarieven voor 2022 worden ongewijzigd vastgesteld:
- Verzamelcontainer (ondergronds systeem) : € 1,80
- 240 liter restafvalcontainer : € 10,60
- 140 liter restafvalcontainer : € 6,50
Kostendekkendheid
We streven naar 100% dekking op de afvalbegroting. Dit betekent dat de inkomsten afvalstoffenheffing gelijk zijn aan de kosten afvalbeheer.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2022 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 1.648.842 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -256.041 | ||
Netto kosten taakveld | 1.392.800 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 114.219 | ||
BTW | 308.633 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 1.815.652 | ||
Opbrengst heffingen | -1.815.652 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Jaarlijks keert ROVA dividend uit. In de algemene middelen is vanaf 2021 een structurele opbrengst geraamd van € 131.000. Vanaf de begroting 2021 is het extra dividend van € 32.000 structureel verwerkt als opbrengst ten gunste van het tarief voor de burger.
De afgelopen jaren is het tarief 'kunstmatig' laag gehouden door de inzet van de voorziening afvalstoffen. De behaalde voordelen uit het verleden zijn ingezet ten gunste van het tarief.
De stand van de voorziening afval is op dit moment € 160.266. We hadden gerekend met een te verwachten tekort 2020 van € 87.000; het tekort werd € 34.000 in 2020. We ontvingen een bijdrage van € 33.000 voor corona-middelen afval. We hadden een minderopbrengst van € 6.200 dividend ROVA.
We zetten € 60.000 in ten gunste van het tarief afval vastrecht 2022.
Voor de toekomst hanteren we een maximum van € 100.000 voor het opvangen van gebeurtenissen in de loop van het jaar. Is de voorziening hoger? Dan zetten we het meerdere in ten gunste van het tarief in het eerst volgende jaar.
Door de afname van de hoeveelheid restafval en de inzet van de voorziening afvalstoffen hebben we de afvalstoffenheffing in de periode 2012 - 2019 verlaagd van € 214,00 naar € 122,00. Vanaf 2020 stijgt het tarief weer.
Jaar | Vast tarief | Variabel tarief |
---|---|---|
2019 | € 122,00 | € 24,14 |
2020 | € 142,00 | € 24,12 |
2021 | € 171,00 | € 27,98 |
2022 | € 182,00 | € 27,98 |
Er zijn diverse ontwikkelingen gaande die ervoor zorgen dat de kosten van afvalinzameling stijgen en de inkomsten uit vermarkting van grondstofstromen afnemen. De verwachting is dat hierdoor de afvalstoffenheffing de komende jaren verder stijgt richting € 200,00 per aansluiting. Zouden onze inwoners minder goed scheiden, dan zou deze stijging nog flink hoger uitvallen. Afval scheiden loont dus nog steeds.
- We krijgen te maken met dalende opbrengsten voor grondstoffen, lagere vergoedingen vanuit het verpakkingsconvenant en stijgende kosten voor verwerking (o.a. afsluiten nieuwe contracten)
- Ingezamelde grondstoffen zoals PMD, GFT en textiel worden steeds vaker afgekeurd door verontreiniging van deze fracties. Hierdoor nemen de te verwachten kosten voor sorteren toe en dalen de opbrengsten
- Met ingang van 2023 komt er een eind aan de vergoeding vanuit NedVang voor de aanpak van zwerfafval
- Er wordt al veel gesproken over het betalen van een CO2 heffing voor het verbranden van ons afval. Naar verwachting zal dit vanaf 2023 ingaan.
Rioolheffing
In het nieuwe GRP (gemeentelijk rioleringsplan) dat vanaf 1 januari 2022 ingaat, gaan we (weer) over op het activeren en afschrijven (40 jaar) van vervangingsinvesteringen. Hiermee brengen we de systematiek weer in overeenstemming met de landelijk meest gangbare systematiek bij gemeenten. Het gevolg van de wijziging in systematiek is dat alleen de kapitaallasten (afschrijving en rente) van de investeringen in de tarieven worden doorberekend en niet het bedrag van de investering zelf.
Hierdoor verlagen we in 2022 de lasten voor de rioolheffing structureel met € 39 voor een éénpersoonshuishouden en met € 45 voor een meerpersoonshuishouden.
De tarieven voor de rioolheffing 2022:
Tarief meerpersoonshuishouden: € 277,00
Tarief éénpersoonshuishouden: € 227,00
Tarief niet-woningen (bedrijven): € 2,67 per m2 waterverbruik met een minimum van € 277,00.
Kostendekkendheid rioolheffing 2022 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 2.209.084 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -3.200 | ||
Netto kosten taakveld | 2.205.884 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 295.687 | ||
BTW | 416.000 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 2.917.571 | ||
Opbrengst heffingen | -2.916.290 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Begraafrechten
Begraafrechten is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de begraafrechten dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Bij de berekeningen voor de begraafrechten maken we gebruik van gewogen gemiddelden over de afgelopen 3 jaar. Voor de begroting 2022 hebben we het belastingjaar 2020 buiten de berekeningen gelaten. Op deze manier laten we de gevolgen van Covid-19 niet meewegen in de kosten en opbrengsten voor de begroting 2022.
De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om de belevingswaarde van groen te kwantificeren en er voor te kiezen om deze voor de helft van het bedrag (€ 30.000) niet toe te rekenen aan de tarieven voor het recht tot begraven (volwassene en kind). De raad heeft besloten om deze kosten ten laste te brengen van het budget onderhoud groen.
De tarieven voor de begraafrechten zijn geïndexeerd met 1,3%. Het dekkingspercentage is 89%.
Kostendekkendheid begraafrechten 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 365.229 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - 30.000 | |||
Netto kosten taakveld | 335.229 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 112.999 | |||
BTW (niet toe te rekenen) | ||||
Totale kosten | 448.228 | |||
---|---|---|---|---|
Opbrengst heffingen | -399.492 | |||
Dekkingspercentage | 89% |
Marktgelden
Marktgelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de marktgelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de marktgelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige gegevens over de afgelopen jaren. De tarieven voor de marktgelden zijn geïndexeerd met 1,3%. Het dekkingspercentage is 67%.
Volgens regelgeving BBV zijn de kosten en opbrengsten van de standplaatsen (vergunningen buiten de reguliere marktdagen om) geen onderdeel van de kostendekkendheid marktgelden. Deze opbrengsten zijn onderdeel van de precariobelasting (algemeen dekkingsmiddel). Tot en met 2021 werden deze opbrengsten ten onrechte meegenomen in de berekening kostendekkendheid marktgelden. De tarieven voor standplaatsen zijn opgenomen in de Verordening precariobelasting. De kosten en opbrengsten worden - net als de opbrengsten van de weekmarkt - wel verantwoord op het taakveld 'bedrijvenloket en bedrijfsregelingen'.
Ook de kosten en opbrengsten van de kermis tijdens de jaarmarkt Genemuiden maken geen deel uit van de berekening kostendekkendheid. De tarieven hiervoor zijn niet opgenomen in de verordening marktgelden. Hiervoor zijn privaatrechtelijke overeenkomsten/afspraken gemaakt.
Kostendekkendheid marktgelden 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 28.637 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | ||||
Netto kosten taakveld | 28.637 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 11.860 | |||
BTW | 840 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 41.338 | |||
Opbrengst heffingen | -27.600 | |||
Dekkingspercentage | 67% |
Havengelden
Havengelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de havengelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de havengelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige aantallen ladingen/lossingen over de afgelopen jaren.
In het najaar 2021 starten we met de herinrichting van de binnenhaven Genemuiden. Een deel van de damwand is aan vervanging toe. Ook wordt bij een tweetal steigers het aantal ligplaatsen uitgebreid. Naar verwachting zullen de werkzaamheden voor het aanvangen van het nieuwe vaarseizoen in het voorjaar 2022 gereed zijn. We rekenen daarom nu 75% van de rente (omslag staat C) toe. De kapitaallasten worden vanaf 2023 toegerekend.
De tarieven voor de havengelden zijn geïndexeerd met 1,3%. Het dekkingspercentage is 97%.
Volgens regelgeving BBV moeten de uitgaven en inkomsten voor woonschepen verantwoord worden op het taakveld 'wonen en bouwen'. De tarieven voor woonschepen zijn echter opgenomen in de verordening havengelden en daardoor onderdeel van de berekening kostendekkendheid havengelden.
Kostendekkendheid havengelden 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 204.341 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -1.000 | |||
Netto kosten taakveld | 203.341 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 36.929 | |||
BTW | 13.727 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 253.997 | |||
Opbrengst heffingen | -246.925 | |||
Dekkingspercentage | 97% |
Leges
Voor een aantal leges geldt dat hiervoor uitsluitend bij wet- en regelgeving vastgestelde bedragen in rekening kunnen worden gebracht. De Rijksoverheid stelt de maximum tarieven vast voor reisdocumenten en rijbewijzen. Ook het tarief voor het afgeven van een uittreksel Burgerlijke stand wordt vastgesteld door de Rijksoverheid. Deze tarieven zijn niet kostendekkend.
Daarnaast mogen, op basis van wetgeving, geen kosten in rekening worden gebracht voor het opmaken van akten van overlijden, geboorten, erkenning enzovoort.
Verder moeten gemeenten, op grond van de wet, op twee momenten per week de gelegenheid bieden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Het is de verwachting dat van de 100 huwelijken er 55 kosteloos worden voltrokken.
Uitgangspunt - voor zover niet wettelijk bepaald - voor de overige leges is 100% kostendekkendheid.
Kostendekkendheid burgerzaken 2022 (inclusief Rijksleges) | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 267.258 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 267.258 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 152.726 | ||
BTW | 13.995 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 433.979 | ||
Opbrengst heffingen | -205.776 | ||
Dekkingspercentage | 47% |
Voor een aantal andere categorieën - met name omgevingsvergunningen - geldt dat de onderbouwing van het legestarief gebaseerd is op de gemiddelde inzet van ambtelijke capaciteit en overige kosten.
Bij omgevingsvergunningen geldt bijvoorbeeld dat een groot aantal aanvragen voor relatief kleine bouwwerken leidt tot een lagere legesopbrengst. Bij het bepalen van het gemiddelde houden we ook rekening met een aantal grote(re) bouwwerken, die een hogere legesopbrengst met zich meebrengen. De tarieven voor omgevingsvergunningen stellen we ongewijzigd vast. Door de stijging van de bouwkosten stijgen ook de bijbehorende leges mee (grondslag voor de leges zijn de bouwkosten).
De tarieven voor omgevingsvergunningen stellen we nu ongewijzigd vast. In de loop van 2022 gaan we aan de slag met het aanpassen en indelen van de onderdelen die onder de Omgevingswet vallen en in het Omgevingsplan zijn opgenomen en uitgewerkt.
De invoering van de Omgevingswet gaat - naar verwachting - per 1 juli 2022 van kracht.
Op basis van de gewogen gemiddelden van de afgelopen jaren en de te verwachten aanvragen in 2022, worden de opbrengsten vooralsnog begroot op € 935.000. Bij het ongewijzigd vaststellen van de tarieven omgevingsvergunningen 2022 is het dekkingspercentage 96%.
Kostendekkendheid omgevingsvergunning 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 466.681 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | |||
Netto kosten taakveld | 466.681 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 490.357 | |||
BTW | 12.930 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 969.968 | |||
Opbrengst heffingen | -934.590 | |||
Dekkingspercentage | 96% |
Begroting Legesverordening 2022 | |||
Titel 1 Algemene dienstverlening | |||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | |
H1 Burgerlijke stand | 55.209 | -30.571 | 55% |
H2 Reisdocumenten en identiteitskaart | 71.062 | -36.493 | 51% |
H2 Rijksleges reisdocumenten | 34.511 | -34.511 | 100% |
H3 Rijbewijzen | 140.773 | -60.409 | 43% |
H3 Rijksleges rijbewijzen | 25.476 | -25.476 | 100% |
H4 Verstrekkingen BRP | 46.829 | -2.400 | 5% |
H9 Overige publiekszaken | 48.854 | -4.651 | 10% |
H9 Rijksleges VOG | 3.385 | -3.385 | 100% |
H9 Rijksleges Naturalisatie | 7.880 | -7.880 | 100% |
€ 433.979 | € -205.776 | 47% | |
H10 Naspeuringen archief | 1.038 | -630 | 62% |
H12 Leegstandswet | 909 | -248 | 25% |
H16 Kansspelen | 341 | -113 | 34% |
H17 Telecommunicatie | 40.622 | -35.443 | 92% |
H18 Verkeer en vervoer | 28.326 | -5.098 | 19% |
H19 Diversen | 2.954 | -1.347 | 48% |
Totaal | € 508.169 | € -248.655 | 49% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | |||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | |
Overige Kosten | 61.572 | ||
Loonkosten | 372.530 | ||
Loonkosten extracomptabel | 32.579 | ||
Overhead | 490.357 | ||
Toe te rekenen BTW | 12.930 | ||
Opbrengsten Omgevingsvergunningen | -934.590 | ||
Totaal | € 969.968 | € -934.590 | 96% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||
Lasten | Baten | Kosten-dekkendheid | |
H1 Horeca | 8.712 | -3.400 | 39% |
H2 Evenementen | 35.206 | -778 | 2% |
H7 Niet benoemde vergunningen | -380 | ||
Totaal | € 43.918 | € -4.558 | 10% |
Totaal | € 1.522.055 | € -1.187.802 | 78% |