Bestuurlijke samenvatting

Voorwoord

In de Regio Zwolle is sprake van een verstedelijkingsstrategie. De ambitie voor de groei van het aantal woningen in de Regio Zwolle speelt zich af in de bandbreedte tussen 45.000 tot 80.000 woningen. In onze gemeente zien we geen mogelijkheden voor grootschalige verstedelijking, maar willen we wel regionaal bijdragen door het behoud en waar mogelijk versterking van onze kernkwaliteiten. In de kernen willen wij ruimte bieden aan onze inwoners voor wonen en werken. Deze lokale binding is ook terug te zien in onze vitale en goed georganiseerde bedrijvigheid. Hierbij onderscheidt onze gemeente zich in de regio door de watergebonden bedrijvigheid, de tapijtindustrie en de handel en nijverheid. Ons buitengebied is met onder andere het Nationaal Landschap IJsseldelta en de daar aanwezige cultuurhistorische kwaliteiten van regionale betekenis.

Door de druk op de regionale en lokale woningmarkt is het aantal woningen voor onze gemeente voor de komende 10 jaar naar boven toe bijgesteld van 450 naar 750 woningen. Dit leidt tot een versnelling van de uitvoering. In 2022 is het de bedoeling de volgende de bestemmingsplannen door de gemeenteraad te laten vaststellen:

  • Hasselt om de Weede fase 1B - Over de Weede De planning is dat er in de tweede helft van 2022 gebouwd kan worden. Fase 1B biedt in totaal ruimte voor circa 200 woningen.
  • de tweede fase van TAG-West in Genemuiden. Deze biedt ruimte voor de bouw van 240 woningen.
  • de locatie Roskam-Klaver te Zwartsluis. Deze kleinere woningbouwlocatie voorziet in ruim 20 wooneenheden.

Daarnaast zal in 2022 verkend worden hoe verder aan de woningbehoefte invulling kan worden gegeven. De omvang van de planvoorraad verschilt fors per kern. In Zwartsluis gaat het op dit moment om een beperkt aanbod. De vraag ligt voor of en waar er, voor het kunnen bouwen naar behoefte, nieuwe inbreidings- dan wel uitbreidingsplannen gewenst zijn. Naast voldoende kwantitatief aanbod gaat ook specifiek aandacht uit naar een aantal doelgroepen, zoals starters. Voor arbeidsmigranten wordt gezocht naar (centrale) woonvoorzieningen op onder andere bedrijventerreinen, met als doel het faciliteren van voldoende aanbod en de druk op de woonwijken te verminderen. Als laatste is er ook specifiek aandacht voor huisvesting van statushouders en beschermd wonen.

Na de actualisatie van het bestemmingsplan Bodewes in 2021 vindt ook de afronding van de actualisatie van het bestemmingsplan De Molenwaard plaats, met de beoogde vaststelling in 2022.

Na het doorlopen van de eerdere stappen in de planvorming is het de bedoeling medio 2022 de bestemmingsplannen Zevenhont Zuid en Oost vast te stellen. Hiermee wordt voorzien in de uitbreiding van het bedrijventerrein Zevenhont te Genemuiden, ter facilitering van het lokale bedrijfsleven.
Na de eerdere uitbreiding van de begraafplaats in Zwartsluis realiseren wij in 2022 de uitbreiding en verhoging van de belevingswaarde van begraafplaats De Sandtvoirt in Hasselt en de nieuwe begraafplaats in Genemuiden.
In onze planvorming speelt duurzaamheid en toekomstbestendige inrichting een belangrijke rol. Hiermee dragen wij op lokale schaal bij aan het tegengaan van en het inspelen op de gevolgen van het veranderende klimaat. Het belang hiervan is recent nog eens onderstreept door het rapport dat in augustus 2021 is gepubliceerd door het klimaatpanel van de Verenigde Naties (het IPPC). Hieruit blijkt dat de aarde gemiddeld  1,1 graden warmer is geworden ten opzichte van het einde van de negentiende eeuw. De opwarming gaat sneller dan gedacht en leidt wereldwijd tot forse weer-extremen. In Nederland zijn de winters natter en is de zomerneerslag grilliger. Zowel droogte, hittegolven en wateroverlast als gevolg van hevige regenval komen vaker voor.

Via ons nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2022 - 2026 maken wij ons rioleringssysteem meer klimaatbestendig. Onze investeringen op dit vlak zijn gebaseerd op de Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie die wij hebben vastgesteld en de lokale stresstesten die hieraan ten grondslag liggen. In het regionale samenwerkingsverband RIVUS kunnen wij projecten indienen bij het Rijk om voor cofinanciering in aanmerking te komen. Voor deze zogeheten Impulsgelden klimaatadaptatie hebben wij twee projecten ingediend waarin sprake is van de aanleg van hemelwaterriolering en het afkoppelen van wegverharding.

In de woningbouwlocatie Hasselt om de Weede richten we de openbare ruimte klimaatadaptief in. Bij de bestemmingsplannen Zevenhont Oost en Zevenhont Zuid borgen we klimaatadaptatie door de landschappelijke inpassing en concretiseren we de eisen ten aanzien van duurzaamheid (onder andere zon op dak en zon op veld/land). We borgen de vastgestelde doelen en normen van klimaatadaptatie in het Omgevingsplan. In de meerjarenonderhoudsplannen van onze gemeentelijke gebouwen nemen we duurzaamheidsmaatregelen op.
Via communicatie, ook een onderdeel van de Uitvoeringsagenda, zorgen we voor bewustwording en informatie over maatregelen die inwoners en ondernemers zelf kunnen treffen, zoals het tegengaan van verstening en het inzetten op vergroenen van erven.

Met de vaststelling van de Regionale Energiestrategie (RES 1.0) voor het grootschalig opwekken van zon- en windenergie verschuift het accent naar de uitvoering. Belangrijk is in deze fase: het overleg met de netbeheerders om de netverzwaring door te voeren, het bewaken/organiseren van de ruimtelijke kwaliteit van de inpassing van de duurzame opwek en de subregionale uitwerking van de gemaakte afspraken over de duurzame opwek. Zo vindt mede aan de hand van de uitgevoerde analyse naar het Energielandschap Zwolle, Dalfsen, Staphorst en Zwartewaterland, onderzoek samen met Enexis plaats hoe een versnelde netwerkverzwaring in dit gebied te realiseren is. Twee van onze kansrijke zoekgebieden liggen in deze grenszone. Nadat de locaties voor het opwekken van duurzame energie zijn vastgesteld, verwerken wij deze in het Omgevingsplan. Ook de ondernemers in het tapijtcluster werken in het programma Topwerklocatie verder aan verduurzaming. Zij hebben nadrukkelijk de wens om in 2022 als collectief stappen te zetten richting zelfvoorzienend en circulair produceren. Het onderzoekstraject wordt daarbij ondersteund vanuit de provincie en de gemeente. Tegelijk bereidt onze gemeente zich voor op de warmtetransitie (stapsgewijs van het gebruik van aardgas af). Onze intentie is om na het vaststellen van de Warmtetransitievisie in 2021, te starten met de eerste wijkuitvoeringsplannen in 2022. In onze begroting is € 100.000 structureel beschikbaar voor extra capaciteit om de energietransitie uit te voeren.

In de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA)/IBP- Vitaal Platteland werken wij onder regie van de Provincie met andere overheden en gebiedspartners aan een toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied in Noordwest Overijssel. Belangrijke thema's zijn onder andere de vermindering van broeikasgassen/stikstof en bodemdaling in ons Veenweidegebied, een duurzame waterhuishouding, het versterken van de biodiversiteit, natuur en landschap, het erfgoed, het bijbehorende toeristische product en een toekomstbestendige (kringloop) landbouw met zo min mogelijk emissies. Daarnaast komen op het buitengebied extra ruimtelijke opgaven af zoals de ruimtelijke inpassing van de RES en de verstedelijkingsstrategie van de regio Zwolle. Vanwege onze geografische ligging is de GGA voor ons intensief omdat onze gemeente participeert in drie deelgebiedsprocessen met elk hun eigen uitdaging: de polder Mastenbroek, Oldematen-Staphorsterveld en Wieden-Weerribben. Onze gemeente zet in op meervoudig landgebruik, wanneer functies goed te combineren zijn. Wanneer functies minder goed te combineren zijn gaat dit afwegingen en keuzes vergen die sectoren kunnen raken. Vandaar dat de gemeenten in Noordwest Overijssel waarde hechten aan een zorgvuldig proces waarin draagvlak wordt verworven voor te treffen maatregelen. Inmiddels zijn de gebiedsdata in beeld gebracht en is een gebiedsanalyse in concept gereed. Eind 2022 leveren de samenwerkende partijen een uitvoeringsagenda op.

In het kader van de Wet Stikstofreductie moet de Provincie in de zomer van 2023 aan het Rijk het gebiedsplan voor stikstofreductie aanleveren. Dit plan is gebaseerd op de GGA Noordwest Overijssel en de vijf andere GGA gebieden in Overijssel. Alle middelen die het Rijk voor het meerjarige proces GGA/IBP-Vitaal Platteland en daaruit voortkomende projecten en maatregelen beschikbaar heeft gesteld, zijn overgemaakt naar de Provincie Overijssel die als beheerder van de middelen optreedt. Een groot deel van de gelden zal worden ingezet voor de aankoop (of extensivering) van agrarische bedrijven en gronden, waar door het opzetten van het peil, veenoxidatie kan worden geremd of gestopt.

De koepelorganisaties VNG, IPO en Unie van Waterschappen hebben bij het Rijk onder de aandacht gebracht dat er voldoende middelen beschikbaar moeten blijven voor mede-overheden om hun inzet op het Klimaatakkoord te kunnen voortzetten. Nu wordt gewerkt met incidentele rijksgelden. Provincies worden als de meest logische partij gezien om samen met de netbeheerders knelpunten in de regionale elektriciteitsnetwerken aan te pakken in samenwerking met gemeenten en het Rijk.

Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een ander belangrijk thema in onze gemeente. In 2022 gebeurt dit onder andere voor de schoolomgevingen en door het aanpakken van wegen. Hiervoor hebben wij Rijks- en Provinciale subsidies ontvangen. De aanpak is mede gericht op het realiseren van fietsverbindingen. Verder stellen wij het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) en het bijbehorende uitvoeringsprogramma op. Ook het Parkeerbeleidsplan bieden wij ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.

Zoals bekend is de landelijke invoeringsdatum van de Omgevingswet opnieuw uitgesteld. De beoogde datum van inwerkingtreding is nu gesteld op 1 juli 2022. Met ons plan van aanpak willen wij voldoen aan de minimale eisen die de VNG voor de gemeenten in beeld heeft gebracht. Na een meer gedetailleerde analyse van de wijzigingen die voortkomen uit de Omgevingswet (taakinhoudelijk en financieel), leggen wij in 2022 de gevolgen en te maken keuzes voor aan de gemeenteraad. Onder de vlag van de Omgevingswet realiseren we ook de gewijzigde vergunningstermijnen van maximaal 26 weken naar 8 weken. We zorgen ervoor dat onze werkwijze 'Zo zijn onze manieren' voldoet aan de eisen die de Omgevingswet stelt aan participatie. De invoering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ronden we verder af.
Tijdens de overgangsfase tot eind 2029 krijgen gemeenten de tijd om het Omgevingsplan (de opvolger van de huidige bestemmingsplannen) in te richten volgens de eisen van de Omgevingswet. Ons streven is om dit sneller te doen zodat wij niet langdurig met twee regimes naast elkaar hoeven te werken.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 12:50:39 met de export van 10/12/2021 12:41:24