Bestuurlijke samenvatting

Voorwoord

Gemeenten maken deel uit van een sterk veranderende samenleving, waarin de steeds verdergaande digitalisering van de informatievoorziening een van de belangrijkste ontwikkelingen is. Met het programma Digitale Agenda Zwartewaterland werken wij aan oplossingen om de dienstverlening voor inwoners en ondernemers optimaal te laten verlopen in een digitaal veilige omgeving.

We moderniseren ons huidige concept voor publieksdienstverlening. Hierbij zal aandacht uitgaan naar aanpassingen van zowel dienstverleningsprocessen als onderliggende informatiesystemen. Dit gaat zich onder andere vertalen in de positionering van de telefonie / het Klant Contact Centrum (KCC) en de mogelijkheid om meer en eenvoudiger diensten digitaal af te nemen bij Burgerzaken. Wij maken hierbij gebruik van de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek over de gemeentelijke (digitale) dienstverlening en van het consultancy bureau M&I/Partners dat van ons de opdracht heeft gekregen om ons te adviseren over het optimaliseren van onze informatievoorziening wat betreft publieksdienstverlening.

Belangrijke informatiebeveiligingsactiviteiten die tot 2024 zijn gepland betreffen onder andere het:

  • inrichten en in gebruik nemen van een informatiebeveiligingsmanagementsysteem voor het vastleggen van beleid, planning werkzaamheden en verplichte verantwoording
  • aansluiten op het programma 'verhogen digitale weerbaarheid SSC-ONS' en uitvoering geven aan de beveiligingsmaatregelen die bij Zwartewaterland belegd worden
  • uitvoeren van impactanalyses op de meest risicovolle data verwerkende processen of nieuwe dataverwerkingen met een hoog privacy risico, met prioriteit voor de processen in het Sociaal Domein.

Digitalisering heeft ook de mogelijkheden om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken vergroot. Tijdens de Corona-pandemie was het thuiswerken de regel en dit heeft het denken hierover bij bedrijven en overheden in een stroomversnelling gebracht. Om hybride werken (deels thuis en deels op kantoor) te ondersteunen faciliteren we een goede inrichting van de thuiswerkplek. Daarnaast voorzien we vergader- en ontmoetingsruimten van ICT-faciliteiten, waarmee vergaderingen met fysiek aanwezigen én met mensen op afstand adequaat worden ondersteund. Verder onderzoeken we hoe we de inrichting van de kantooromgeving beter kunnen laten aansluiten op de eisen die hieraan in de toekomst kunnen worden gesteld. Te denken valt bijvoorbeeld aan concentratiewerkplekken en ruimtes die meer gericht zijn op ontmoeten en samenwerken. Daarbij nemen we ook de arbeidsvoorwaardelijke aspecten onder de loep die passen bij modern (digitaal) werkgeverschap. Verdere invulling hiervan vergt eerst een kosten-baten analyse.

Onze financiële bedrijfsprocessen toetsen wij op rechtmatigheid. De komende periode wordt de laatste hand gelegd aan het actualiseren van het normen- en toetsingskader, de werkprogramma's en de rapportages. We bereiden de werkzaamheden voor die plaats moeten vinden bij de uitvoering van de rechtmatigheidsverantwoording die de colleges naar verwachting met ingang van het verslagjaar 2022 expliciet gaan afleggen.

Na de aansluiting bij SSC ONS in 2021 zijn de kaders vastgesteld voor het harmoniseren van het inkoopbeleid en inkoopvoorwaarden. We stimuleren het samen inkopen met de andere partners van SSC ONS, waarmee we inkoop- en/of procesvoordelen hopen te bereiken. Ook starten we vanaf 2022 met contractmanagement.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 12:50:39 met de export van 10/12/2021 12:41:24